ANALYSIS OF RELEVANCE, COMPETITIVE ENVIRONMENT AND ARCHITECTURAL SOLUTIONS FOR AN INTEGRATED INFORMATION SYSTEM FOR EDUCATORS
DOI:
https://doi.org/10.20998/2413-3000.2025.10.8Keywords:
Information system, Education, Professional development, Teacher portfolio, HR management, Digital transformation, Recommendation systems, Competitive analysis, SWOT analysisAbstract
The article explores the relevance and architectural solutions for the development of an integrated information system focused on transforming the educational space in Ukraine. The modern educational technology market is characterized by fragmentation, where teachers, educational administrators, and students are forced to use disparate platforms for professional development, human resource management, and searching for educational service providers, respectively. This leads to inefficiency, information asymmetry, and complicates access to comprehensive data. The designed information system is a kind of digital hub that combines these functionalities. It will allow teachers to create detailed professional portfolios with information about their qualifications and achievements, representatives of educational institutions to effectively find and verify teaching staff to fill vacancies, and parents and applicants to conveniently search for tutors based on reviews and profile descriptions. The uniqueness of the information system lies in the creation of an “ecosystem of trust,” where official data on teacher qualifications is combined with real user reviews, increasing the transparency and reliability of the selection process. The system will also promote personalized professional development for educators by offering relevant courses based on an analysis of their needs. The acceleration of digitalization and the rapid growth in demand for tutoring services in Ukraine make the development of the EduConnect.UA information system relevant and strategically important for optimizing educational processes and improving the quality of education.
References
Education Technology Market Size, Share & Trends Analysis Report By Sector (Preschool, K-12, Higher Education), By End Use (Business, Consumer), By Type, By Deployment, By Region, And Segment Forecasts, 2025 – 2030 URL: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/education-technology-market (дата звернення: 13.06.2025).
Private Tutoring Market Size, Share, Trends and Forecast by Learning Method, Course Type, Application, End User, and Region, 2025 – 2033. 2030 URL: https://www.imarcgroup.com/private-tutoring-market (дата звернення: 13.06.2025).
Було — стало. 5 трендів освіти, що чекатимуть на нас у 2025 році. URL: https://ed-era.com/blog/osvitni-trendy-2025/ (дата звернення: 14.06.2025).
Шестобуз О. Особливості використання інформаційних технологій в освітньому процесі початкової школи. Acta Paedagogiсa Volynienses, Вип. 1, т. 2, 2022. С. 216-221. URL: https://archer.chnu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5047/%D0%A8%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B1%D1%83%D0%B7%20%D0%9E.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 14.06.2025)
Пшенична І. Використання інформаційних технологій у процесі формування навичок самостійної освітньої діяльності здобувачів вищої освіти. Освіта. Інноватика. Практика, 2023. 10(8), С. 47–53. URL: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i8-007 (дата звернення: 14.06.2025).
Сіняєва О., Крекот М., Завгородній О., Сичова Т., Сичов А., Синяєва О. Особливості використання інформаційних технологій в освіті. Освіта. Інноватика. Практика, 2023. Том. 11, №7. С. 98-104. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i7-013. (дата звернення: 14.06.2025).
Ринок онлайн освіти в Україні - аналітичний огляд. URL: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/rynok-onlajn-obrazovaniya-v-ukraine-analiticheskij-obzor (дата звернення: 14.06.2025)
Гризун Л.Е. Електронне портфоліо сучасного вчителя як засіб підвищення його професійної майстерності. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 2012. №. 17. С.162-167.
Бойко О.І. Електронне портфоліо викладача – альтернативна форма оцінки його педагогічної діяльності та професіоналізму. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Технічні науки, 2017. № 1. С.150-155. URL:https://www.visnyk.chdtu.edu.ua/images/tech/1_2017/150-155_%D0%91%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%BE.pdf (дата звернення: 14.06.2025).
Морзе Н.В., Варченко-Троценко Л.О. Е-портфоліо як інструмент відкритості та прозорості освітньої діяльності сучасного університету. Інформаційні технології і засоби навчання, 2016. Том 52, №2. С.23-36. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14831/ (дата звернення: 14.06.2025)
Сторінка CV Wizard для генерації резюме https://www.cvwizard.com/ua?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3ZC6BhBaEiwAeqfvyofzhexu3cBh68K68YPmgP35N4_cdcLoG7k_vBmGPKvyVTb0_APvRxoCuuYQAvD_BwE (дата звернення: 09.06.25).
Головна сторінка ресурсу Махара. URL: https://mahara.org (дата звернення: 05.06.25).
Головна сторінка ресурсу Portfolium URL:https://portfolium.com/ (дата звернення: 05.06.25).
Головна сторінка ресурсу Paycor. URL: https://www.paycor.com/ (дата звернення: 14.06.25).
8 трендів у сфері HR-технологій у 2024 році, які революціонізують нашу роботу URL:https://www.lanteria.com/news/hr-tech-trends (дата звернення: 14.06.25).
Siafis V., Rangoussi М., Psaromiligkos Y. Recommender Systems for Teachers: A Systematic Literature Review of Recent (2011–2023) Research. Educ. Sci. 2024. 14(7), 723 URL:https://doi.org/10.3390/educsci14070723 (дата звернення: 05.06.25)
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal abides by the Creative Commons copyright rights and permissions for open access journals.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors hold the copyright without restrictions and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-commercial and non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their published work online (e.g., in institutional repositories or on their website) as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.